Gewichtheffen

Afgelopen weekend hebben Imi en ik, na 3 maanden trainen, meegedaan aan de voorrondes voor het NK teams gewichtheffen. Pff, viel dat even tegen. Hoe zijn we in hemelsnaam op dit idee gekomen?

Imi doet al enkele jaren fanatiek aan CrossFit. Ik heb in die jaren de nodige materialen verzameld om thuis te kunnen trainen. Voornamelijk om te voorkomen dat Imi sterker en fitter wordt dan ik 🙂 CrossFit is eigenlijk een combinatie van atletiek, gewichtheffen en turnen. We kennen elkaar van atletiek dus dat onderdeel gaat ons beiden over het algemeen goed af. In de techniek van het gewichtheffen en turnen zijn we minder thuis.

Om die reden hadden we eind vorig jaar het idee om een keer een gewichthefclinic te volgen. Opzoek naar iemand die deze clinic kon verzorgen kwam ik op de Facebook pagina van Karen Tovmasjan. Meervoudig Nederlands kampioen en recordhouder. Ik had hem ooit weleens zien rondlopen als organisator van een CrossFit wedstrijd, maar had geen idee dat hij een succesvol gewichtheffer was. Op zijn Facebook pagina adverteerde hij voor een nieuw op te richten gewichthefteam waarvoor hij de trainingsschema’s ging schrijven en dat één keer in de maand gezamenlijk ging trainen in Amersfoort. 

Lang verhaal kort, na enig aarzelen hebben wij ons aangemeld en zijn we in januari begonnen met trainen. De trainingsgroep blijkt een hele enthousiaste groep van gewichtheffers en CrossFitters van verschillend niveau. De centrale trainingen in Amersfoort zijn heel motiverend en het is ons beiden gelukt om naast die trainingen minimaal 3x in de week een gewichtheftraining toe te voegen aan ons toch al drukke schema. Vaak doen we de trainingen samen in de garage of in de tuin als  de kinderen op bed liggen.

Trainen doen Imi en ik het liefst met een doel en dus hadden we ons al snel opgegeven voor onze eerste wedstrijd. Geen idee waar we aan begonnen, totdat ik op de ochtend van de wedstrijd de startlijst opgestuurd kreeg. Alle andere mannelijke deelnemers hadden een gewicht opgegeven voor hun eerste lift van minimaal 2x mijn startgewicht! Ik dacht direct wat heb ik in hemelsnaam te zoeken op die wedstrijd… Uiteraard was er geen weg meer terug en zijn we gewoon naar CrossFit box Powerhouse 040 in Eindhoven gereden.

Daar aangekomen was de eerste horde die we moesten nemen: de weging. Niks spannends aan zou je zeggen, maar wij hadden ons allebei voorgenomen in een bepaalde gewichtsklasse deel te nemen. Imi in die van -71 kg en ik in die van -73 kg. Twee weken voor de wedstrijd wogen we allebei nog ongeveer 1,5 kg teveel. Oeps. Een goede aanleiding om weer eens twee weken wat extra op onze voeding te letten. Onze eigen weegschaal gaf op de ochtend van de wedstrijd aan dat we ruim binnen de klasse vielen, maar ja hoe nauwkeurig is die weegschaal…

De atleten werden één voor één in een kleedkamer met twee juryleden geroepen. De weegschaal, zo’n echt ouderwetse met gewichtjes, stond achter een gordijn. Je had de keuze je uit te kleden of met kleding en al op de weegschaal te gaan staan. In mijn onderbroek ging ik op de weegschaal staan en kon ik zo over het gordijn heen kijken naar het jurylid. Die liep vervolgens wat te klooien met het fijn afstellen van het gewicht, wat het nog enigszins spannend maakte. Na ongeveer een minuut kwam het verlossende antwoord: 71,4 kg. Ruim binnen de klasse. Imi bleek zelfs onder de 70 kg te wegen. Het eerste resultaat was binnen!

We waren ruim om tijd, dus er was niet direct noodzaak om al te gaan warmdraaien. Wel konden we nu eindelijk weer eten, we hadden immers de weging gehad! Tijdens het eten werd er door onze coach van de dag Michelle gevraagd met welke gewichten we wilden openen. We hadden allebei al iets bedacht dat vrij dicht bij onze trainingsrecords lag. Zowel Michelle als één van onze teamgenoten, met wat meer wedstrijdervaring, raden direct aan met minder gewicht te beginnen. Een (eerste) wedstrijd was echt iets anders dan een training. Schoorvoetend hebben wij onze openingsgewichten wat naar beneden bijgesteld.

Imi moest beginnen en was direct de allereerste, omdat ze het laagste openingsgewicht van 39 kg had opgegeven. Het gewichtheffen bestaat uit 2 onderdelen: het trekken (snatch) en het voorslaan & stoten (clean & jerk). Bij het trekken breng je het gewicht direct boven je hoofd en bij het voorslaan & stoten eerst op je schouders en dan boven je hoofd. De wedstrijd begint altijd met trekken en je hebt voor beide oefeningen 3 pogingen.

Imi begon dus met 39 kg trekken. Je kon een speld horen vallen en alle ogen, van het beperkte publiek en de overige deelnemers, waren op haar gericht. Ondanks de spanning slaagde haar poging. In overleg met Michelle verhoogde ze voor haar tweede poging het gewicht naar 42 kg. Aangezien dit nog steeds lager was dan de openingsgewichten van de andere deelnemers had ze slechts 2 minuten rust. Helaas mislukte de tweede poging en ook haar derde poging met hetzelfde gewicht faalde. Jammer, want in de training had ze een pr van 44 kg.

Toen alle dames geweest waren, waarbij de beste dames meer dan 60 kg trokken, was er een pauze van 10 min. Tijd om je voor te bereiden op het stoten. Imi moest weer beginnen, dit keer slaagde ze erin eerst 52 kg te stoten en daarna zelfs 58 kg! Wederom iets minder dan haar trainingsrecord van 62 kg, maar toch een gewicht om trots op te zijn.

Na groep 1 was het de beurt aan mij om te openen met trekken in groep 2. Ik begon met 58 kg. Michelle constateerde direct dat ik rustiger was dan Imi. Ondanks het feit dat iedereen naar je kijkt en het doodstil is heb ik maar gewoon gedaan alsof het een training was. Dat hielp en ik slaagde direct in mijn eerste poging. Ook mijn tweede poging van 62 kg was succesvol. Voor mijn derde poging ging ik daarom voor een pr van 65 kg. Helaas miste ik die lift net, maar ik was toch tevreden over het trekken. Ik was uiteindelijk 1 kg onder mijn pr gebleven.

Terwijl ik al aan het opwarmen was voor het stoten keek ik met een schuin oog naar de concurrentie. Ongelooflijk om te zien hoe die mannen meer dan 100 kg trekken! Michelle had ondertussen geconstateerd dat ik aan het uitdrukken was bij het stoten en dat mag niet. Bij het stoten en het trekken moet je beide armen direct op slot zetten boven je hoofd. Je mag ze niet (weer) buigen en dan nog boven je hoofd uitdrukken. In dat geval wordt de lift door de jury afgekeurd.

Mijn trainingsrecord was 85 kg en ik had dus in mijn hoofd daar ongeveer uit te komen tijdens de wedstrijd. Het gewicht dat ik aan het uitdrukken was tijdens de warming-up was pas 60 kg. Ik had eerst zelf niet in de gaten dat ik iets fout deed. Michelle maakte daarom een filmpje waarin ik inderdaad moest constateren dat ik het niet volgens de regels deed. Ik had nog 10 min om het uitdrukken af te leren. Er werden wat andere coaches bijgehaald om mee te kijken en aanwijzingen te geven. Af en toe deed ik het goed, maar dan vervolgens weer fout. De boodschap van Michelle was daarom, starten met een lichter gewicht! Ik was niet direct overtuigd omdat ik het gevoel had dat het technische issue niet gerelateerd was aan het gewicht. Het was echter een teamwedstrijd en omdat er al iemand drie kruizen had gehad moest ik een score neerzetten. Ik moest het gewicht dus drastisch terugschroeven naar 68 kg.

De openingslift met 68 kg werd afgekeurd vanwege uitdrukken… Nog twee pogingen om een score neer te zetten en 2 minuten tot de volgende lift. Michelle praatte op mij in om vooral rustig te blijven, mijn armen in één keer te strekken en mijn hoofd direct onder de stang te brengen. Het probleem van veel aanwijzingen op zo’n moment is dat je veel teveel aan het nadenken bent. Ik was alleen maar bezig met het stoten van het gewicht boven mijn hoofd, maar ik moest wel eerst het gewicht nog op mijn schouders voorslaan. Dat vergt met 68 kg toch ook enige concentratie.

Poging 2 slaagde wonderbaarlijk genoeg wel, ik had een score neergezet! In overleg met Michelle werd het gewicht voor de derde poging slechts een klein beetje verhoogd naar 70 kg. Helaas, ook dit gewicht kreeg ik boven mijn hoofd maar wederom met uitdrukken. Het resultaat: één geslaagde poging van 68 kg en ver verwijderd van wat ik in mijn hoofd had op basis van mijn trainingsrecord. Het goede nieuws is wel dat ik nu weet waaraan ik komende periode moet werken. Heel veel stoten… Op naar de volgende wedstrijd!

Advertenties

One thought on “Gewichtheffen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.