Hoe meer je sport…

De tweede week van de meivakantie zijn we met (schoon)familie naar Callantsoog. Rond de boerderij zijn er allerlei plekjes waar we kunnen sporten.

Ieder jaar als we op vakantie gaan bedenken we van tevoren alvast wat de mogelijkheden daar zijn qua sport. Voor Thomas is dat niet zo moeilijk, hij neemt altijd zijn racefiets mee. Maar sinds we kinderen hebben fiets ik niet meer zo vaak mee. Er moet tenslotte iemand bij de kids blijven en dat doe ik graag! Ik neem vaak mijn hardloop spullen mee en wat dumbells. We wisselen elkaar dan af qua sporten.

Vlak voor vertrek naar Callantsoog besloten we de dakkoffer op de auto te zetten. Op deze manier kon onze eigen olympische halterstang mee en kunnen we dus wat CrossFit oefeningen doen of wat gewichtheffen.

Het voordeel van op vakantie gaan met familie, is dat je je kroost met gerust hart even een uurtje (of 2) thuis kunt laten. Genoeg tijd voor ons om even te trainen.

Samen sporten op vakantie is een aanrader voor iedereen. Je maakt af en toe heel wat mee. Zo zijn we samen een klein rondje gaan hardlopen. Thomas had een mooie, simpele route bedacht. Ik had het kunnen weten, bij wielrennen werden de rondjes ook vaak 80 kilometer in plaats van de beloofde 50 km. Het rondje hardlopen werd ook langer dan de afgesproken 5 kilometer. We dachten bij onze boerderij uit te komen maar dat was niet zo! Het hardlopen ging wel prima dus we besloten gewoon door te gaan tot we wisten waar we waren. Uiteindelijk zagen we in de verte een herkenningspunt. De kerk van Callantsoog, helemaal uit de richting. Het rondje werd dus zo’n 9 kilometer.

Met Luca hebben we een mooie strandwandeling gemaakt. We zijn gaan jutten op het strand want Luca is geïnspireerd geraakt door het Juttersmuseum op Texel. Ondertussen waren we ook op zoek naar plastic afval dat we in de containers op het strand weg konden gooien. De tocht was 7,5 km maar die jonge kids rennen een hoop heen en weer, Luca heeft dus vast veel meer afstand afgelegd.

Daarnaast proberen we het CrossFit virus over te brengen op familie. Samen met Thomas zijn broer hebben we een training gewichtheffen gedaan in de oude stal. Snatch en Clean & Jerk blijken best lastig aan te leren, maar Thomas zijn broer deed goed zijn best! Emma vindt het leuk om ernaast te staan en af en toe te showen hoe makkelijk ze wat squats achter elkaar kan.

Gister was er nog een half uurtje over voor het avondeten nadat we langs Ijsie Prima waren gewandeld. Ijsie Prima heeft overigens heerlijk schepijs hier op Callantsoog. In dat half uurtje hebben Thomas en ik snel even een DT gedaan. Een DT is een bekende CrossFit workout. Je doet 12 deadlifts, 9 hang cleans en 6 push presses. En dat vijf rondjes lang. De komende tijd gaan Thomas en ik wat wedstrijden samen doen, als buddy. We besloten er een buddy DT van te maken waarbij we om de beurt een rondje deden. Dan heb je, als je buddy werkt, even lekker pauze. Maar dan pak je natuurlijk wel een barbell met wat gewicht. Ik deed de DT met 40 kilo en Thomas met 45 kilo.

Vandaag een rondje op de MTB. Luca en Emma gingen op stap met opa en oma. Wij reden dus meteen na het ontbijt naar Schoorl. Zo’n 8 jaar geleden reed ik dit parcours ook al een keer. Toen was ik voordat we het parcours hadden bereikt al een keer gevallen van de fiets. Mijn techniek is in de loop van de jaren niet beter geworden dus deze bekende tocht vond ik best spannend. Het parcours dat door de duinen van Schoorl en Bergen gaat is er een stuk beter en mooier op geworden. Ik vind het fietsen op de MTB best leuk maar sommige technische stukken vind ik ook best wel eng. In het begin was ik nog wat huiverig maar al snel had ik de smaak te pakken en kon ik de bochten en klimmetjes wat beter fietsen. Het parcours is goed onderhouden en is erg afwisselend.

Dan komt nu de belangrijkste reden waarom we bewegen op vakantie. Naast dat het natuurlijk gezond is, je lekker buiten bent en je samen dingen doet is er nog iets veel belangrijkers. Namelijk ETEN. Eten doen we graag en wat is het toch heerlijk dat je lekker van een ijsje, lunch, borrelhapje en diner kan genieten wetende dat je dat ook dubbel en dwars hebt verdiend.

Ga je nou verder op vakantie of vind je het sowieso wat overdreven om een barbell en bumperplates mee te nemen? Dan kun je ook gewoon een setje resistance banden meenemen. Die passen in elke koffer, zelfs als je op vliegvakantie gaat. In een volgend blog zal ik je wat oefeningen laten zien met deze banden.

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.