Balance board

Wij gaan regelmatig shoppen in Batavia Stad fashion outlet, lekker alle kledingmerken dicht bij elkaar. Eind maart hadden ze een Sport ’n Health event. Het stelde allemaal niet heel veel voor. Er was een voor mij onbekende “freestyle” voetballer, Soufiane Touzani, waar veel volk op afgekomen was. Bij Protest hadden ze een “balans” playground ingericht met een aantal balance boards en een slackline.

Je kon wat winnen door zo lang mogelijk op een balance board te blijven staan. De hoogste score was op dat moment 5 minuten. Ik kon de verleiding uiteraard niet weerstaan om het ook even te proberen. Dat moest ik toch kunnen. Nou dat viel in het begin nog vies tegen. Het was een soort van surfplank op een foamroller. Het was niet eenvoudig om die plank in balans te houden op de rollen, zeker niet in een spijkerbroek en nette schoenen. Imi was inmiddels alweer aan het shoppen toen ik het na een minuut of 10 onder de knie had.

Op de vraag of ik een poging wilde doen de hoogste dagscore te halen kon ik uiteraard geen nee zeggen. In ben altijd wel in voor een beetje competitie. Vijf minuten leek mij lang, maar niet onmogelijk. Na een minuut rustig staan begon ik te denken. Hé dit zou ik weleens vijf minuten kunnen volhouden. Wat ik mij toen niet besefte was dat ik vrij snel uit aandachtscirkel 1 aan het geraken was. Waarover ik al in deze eerdere blog schreef. Voor ik het wist viel het mij op dat al het andere winkelpubliek dat langsliep met een schuinoog keek naar deze uitslover. Ik begon te denken wat doe ik hier eigenlijk op een balance board in een winkelcentrum. Kortom, ik zat in aandachtscirkel 6 en prompt ging het mis. Ik had het uiteindelijk “slechts” 2 minuten volgehouden.

Groot was de verbazing dan ook, dat het meisje die er als begeleider bij was vertelde, dat ik de hoogste score had van de dag. De score van 5 minuten bleek van de vorige dag en ook nog van de eigenaar van de spullen, die zelf maar was gaan oefenen toen er niet al teveel animo vanuit het winkelpubliek was. Ik had de smaak te pakken en vroeg of het balance board ook te koop was. Helaas had Protest deze niet in de verkoop en ze konden mij ook niet direct vertellen waar deze wel te koop was. Ik heb er daarom één zelf gemaakt, zie hieronder voor een korte uitleg. Mocht je dit teveel werk vinden en je wilt er toch één hebben, dan heb ik hem inmiddels gevonden bij bol.com.



Benodigdheden

  • Plank van ongeveer 90 x 50 x 2 cm, ik heb multiplex gebruikt dat Imi over had van haar bureauproject. Massief hout is waarschijnlijk nog steviger.
  • PVC buis met een diameter van ongeveer 16 cm en een lengte van tussen de 50 en 70 cm. Ik heb gewoon een stuk restafval uit de bouw gebruikt.
  • Twee latjes van ongeveer 16 x 2 x 2 cm.
  • Decoupeerzaag
  • Houtlijm
  • 6 schroeven
  • Schuurpapier
  • Twee spijkers, wat touw en een potlood voor het afteken van het ovale board.

Uitleg, waarbij ik moet melden dat ik absoluut geen timmerman ben 🙂

Teken op de grote plank een ovaal van de gewenste grootte af. Mijn board is ongeveer 46 bij 76 cm. Je kunt nauwkeurig een ovaal aftekenen met twee spijkers, wat touw en een potlood. De afstand tussen de twee spijkers kun je berekenen met de volgende formule: 2√(L/2)^2-(K/2)^2, waarbij L de lengte van de lange zijde is en K de lengte van de korte zijde. Het touw maak je aan beide spijkers vast zodat het touw de lengte heeft van de lange zijde, zie foto hieronder. In mijn geval was het touw dus 76 cm en de afstand tussen de spijkers 60,5 cm. Vervolgens teken je met het potlood langs het gespannen touw een ovaal om de spijkers.

Zaag het ovaal uit met een decoupeerzaag en schuur de randen glad. Bevestig met de houtlijm en de schroeven aan elk uiteinde een latje van 16 cm. Deze latjes moeten voorkomen dat het board van de roller kan afrollen als je teveel naar één kant uitwijkt.

Het eindresultaat en een voorbeeld filmpje zie je hieronder. Je kunt het jezelf nog moeilijker maken door bijvoorbeeld te squaten op het board. Door iemand een bal te laten aangooien die je moet vangen en teruggooien, of door op één been je balans proberen te houden. Allemaal goede oefeningen om je balans te verbeteren, je core te versterken en je coördinatievermogen te verbeteren. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.