The Double Dutch Throwdown Buddy Edition

De afgelopen 9 maanden heb ik mij beziggehouden met The Nationals. Een CrossFit wedstrijd waarbij aan het begin van iedere maand een “work out of the day” (WOD) bekend wordt gemaakt die je dan binnen 9 dagen moet doen. De WOD moet je filmen en de score moet je uploaden op de site van The Nationals. Het leuke aan The Nationals is dat er een speciale “placement” WOD is die bepaalt in welke categorie je komt. Er zijn vijf categorieën: iron, bronze, silver, gold en platinum. Op deze manier zit je automatisch ingedeeld met andere van hetzelfde niveau. Ik heb mij dit jaar geplaatst voor de silver categorie.

Na de eerste 4 maanden en WOD’s was er een winterfinale waarbij de 16 beste atleten samen gingen strijden in Nijverdal. Ik wist mij als 9de te plaatsen! Uiteindelijk werd ik tijdens de winterfinale ook 9e. Deze week was WOD 8, de laatste WOD voor de zomerfinale. Dit was een WOD die ik erg spannend vond. We moesten veel op de handen staan en ik had de laatste weken last van mijn pols. Na wat tapewerk van een fysio van ProActief gewoon geknald. De officiële uitslag laat nog even op zich wachten maar ik stond eerst 17e en nu opeens 15e! Dat zou betekenen dat ik mij heb geplaatst voor de zomerspelen, maar ze houden het nog even spannend bij The Nationals.

Terwijl wij in spanning afwachten stond dit weekend ook alweer de kwalificatie van The Dutch Throwdown buddy editie op het programma. Dit is een wedstrijd waar ik mij op verheug omdat Thomas en ik samen een team zijn, genaamd de SQUAT BUDS. De kwalificatie voor de finale in Oktober bestaat uit drie WOD’s. WOD 1 is een conditionele workout met deadlifts, wall balls en roeien. WOD 2 is gewichtheffen en WOD 3 is een combinatie van burpees, double unders en pull-ups. Vandaag begonnen we met het gewichtheffen! Supergaaf omdat we dit jaar ook begonnen zijn met een gewichthefcursus. De mensen bij ons op de sportschool zijn dan ook een beetje jaloers, maar maken stiekem ook gebruik van onze tips.

Thomas moest binnen 4 minuten zijn maximaal aantal kg (1RM) clean (voorslaan) vinden. Zijn persoonlijk record was 85 kg. Hij begon met 80 kg en dat zag er makkelijk uit! Na een kleine minuut rust direct door naar 85 kg en dat lukte ook vrij eenvoudig. Hij twijfelde om 86 kg te doen, maar besloot toch direct voor 90 kg te gaan, dat zou dus een PR met +5 kg zijn. Het lukte!!! Daarna probeerde hij nog 91 maar dat zat er niet meer in. Ik ben wel super trots op hem dat hij zijn PR met +5 kg wist te verbeteren. Hij was er zelf ook blij mee geloof ik, zie (hoor vooral) video.

De volgende 4 minuten was ik aan de beurt om binnen 4 minuten mijn 1RM jerk (stoten) te vinden. Tijdens de training op vrijdagavond had ik dat alvast een beetje geoefend en daardoor wist ik dat ik met een evenaring van mijn PR van 65 kg zou beginnen. Dat ging vrij makkelijk, dus Thomas vond dat ik wel 70 kg kon proberen. Dat zou ook een pr-verbetering van +5 kg zijn! Ik probeerde het maar dook de eerste keer niet diep genoeg onder de barbell. Ik twijfelde hardop tegen Thomas of ik niet toch eerst 67 of 68 kg moest proberen. Thomas motiveerde mij om toch direct voor de 70 kg te gaan, het zat erin. Ik voelde eigenlijk ook wel dat het erin zat. Bij de tweede poging lukte het wel! Mega trots natuurlijk. Daarna nog 71 kg geprobeerd maar dat zat er bij mij ook niet meer in. Dat is denk vooral een metaal dingetje waar we beiden aan moeten werken. In aandachtscirkel 1 blijven, ook na een pr. Thomas wees mij er na de WOD op dat ik mijn eigen lichaamsgewicht boven mijn hoofd had weten te stoten! Samen hebben we een score van 160 kg neergezet. Dat is boven verwachting en we zijn er allebei heel blij mee!

Ondanks dat Thomas zijn handen op de CrossFit training van vrijdag had open gehaald met muscle-ups en toes-to-bars, besloten we vandaag ook meteen WOD 3 te doen. Op die manier hoeven we aankomende week alleen nog WOD 1 te doen. WOD 2 van vandaag was er één die mij ligt, er zaten namelijk double unders in, mijn lievelingsoefening! Deze WOD was een zogenaamde EMOM, de eerste minuut deed ik 21 double unders. In de tijd die ik in die minuut over had, moest ik zoveel mogelijk pull-ups doen. De minuut erna moest Thomas 8 burpees doen en zoveel mogelijk pull-ups. Vervolgens was ik weer aan de beurt. Iedere ronde kwamen er voor mij 6 double unders bij en voor Thomas 1 burpee. In totaal duurt de WOD 10 minuten. De eindscore is het aantal double unders en burpees opgeteld bij het totaalaantal pull-ups van ons beiden. Het ging goed en we zijn heel tevreden met onze score van 326. Thomas wist zijn handen gelukkig goed te beschermen met ‘WOD n Done’ handschoentjes. Deze plak je op je handen en zorgen ervoor dat je je handen niet openhaalt tijdens pull-ups, toes-to-bar of muscle-ups. Ze blijken gelukkig ook goed te werken als je handen al open zijn, want Thomas heeft heel wat pull-ups gedaan!

Aankomende week de laatste kwalificatie WOD voor de Dutch Throwdown, eentje met veel wall balls, deadlifts en roeien. Als we ons weten te plaatsen, hebben we tot oktober de tijd om samen te trainen, want dan pas in de finale. Gelukkig staat er in juni nog een buddywedstrijd op het programma: Njoya League. Nu al zin in…

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.